Jeg taler om enhjørninge

”Vil du passe godt på ham her,” lød det ind over den halvt nedrullede rude i passagersiden på den tyske stationcar.

Personen, der skulle passes på, var i starten af trediverne og, skulle det vise sig, af blandet britisk og italiensk afstamning. Nydeligt klædt og efter de fleste standarder en absolut pæn mand. En god fangst tror jeg mine kvindelige bekendte ville mene.
Han så desuden ud til fint at kunne tage vare på sig selv, og var kun svagt beruset.
Jeg svarede bekræftende, jeg skulle nok passe på ham, og svingede taxaen bort fra Rådhuspladsen i den lette støvregn og satte kursen mod kundens hotel på Amager.
Min telefon ringede.
”Hej Peter, hvor ligger der et godt bordel?” spurgte en af mine kolleger.
Jeg var et kort øjeblik fristet til at svare, at jeg kunne ringe og spørge min kone, men opgav tanken i samme øjeblik.
”Det ved jeg sgu ikke,” måtte jeg replicere og vi afsluttede samtalen efter lidt blandet pubertær lummerhed.
”En af dine venner?” spurgte passageren på bagsædet på engelsk.
”Nej, en kollega som skulle bruge et bordel. Til nogle kunder går jeg ud fra,” svarede jeg.
”Er bordellerne i København noget værd?” lød det med oprigtig nysgerrighed.
Jeg måtte skuffe ham med min uvidenhed om skøgerne i landets hovedstad.
”Hvor kommer du fra?” spurgte jeg, i et forsøg på at dreje samtalen hen på noget hvor jeg måske kunne byde ind med et begavet indspark.
”Italien, men min far er britisk,” svarede han.
Jeg gav udtryk for min begejstring for italienske biler, motorcykler, tøj og design i det hele taget. Og kvinder.
”Jo, jo, italienske kvinder er smukke, men danske kvinder er som enhjørninge. De er unikt smukke, og kan ikke sammenlignes med kvinder nogen som helst andre steder i verden,” mente manden på bagsædet, og gav sig i kast med en lang hyldest til det nordiske kvindeideal.
Det eneste han ikke var hundrede procent tilfreds med, var deres intelligens.
Han mente ganske enkelt at danske kvinder var for kloge.
”Det har du sgu nok ret i,” sagde jeg og holdt fast i den særlige stemning der er mellem mænd som taler om kvinder, og fortsatte:” Men på den anden side set – hvem ville have en dum kone?” prøvede jeg, standsede taxaen ud for hotellet, og vendte mig om mod bagsædet.
”Koner?” svarede han.
”Jeg taler ikke om koner, jeg taler om enhjørninge.”

Skriv et svar

