Jeg er ikke racist …

”Nå, det var sgu da rart med en dansk chauffør for en gangs skyld”, sagde den kun lidt berusede mand, som jeg hentede på et værtshus i et af Københavns brokvarterer.
Han var klædt i hvidt arbejdstøj, som var snavset på en måde, der indikerede, at han var murer.
Vejrbidt læderhud, daggamle skægstubbe og en behagelig dyb stemme.
Jeg bliver altid en smule … ikke forbandet, men snarere måske lidt fordomsfuld, når jeg hører den startsætning. Ofte efterfølges den af:
”Jeg er ikke racist, men …”
Men?
Men hvad?
Det er jo netop det, man er, når man siger den der sætning.
Lige præcis denne fredag eftermiddag for der så alligevel en djævel i mig.
”Tak, tak – tror jeg. Hvorfor er det vigtigt for dig, at jeg er etnisk dansk. Og hvor skal vi hen?” spurgte jeg, mens jeg smilede lidt. Jeg måtte på en eller anden måde bøde lidt op for min noget konfronterende melding.
Min kunde nævnte en pub nogle kilometer væk, og vi satte i gang.
”Det er sgu bare rart med en mand der forstår, hvad man siger,” svarede min kunde.
Ikke overraskende en smule studst.
”Til gengæld kan jeg ikke finde vej,” sagde jeg, og nu lo håndværkeren ved siden af mig.
Herefter gik turen lystigt med sludder og snak om alt og ingenting.

Et par aftener senere hentede jeg to kvinder i starten af trediverne.
De havde været til fest i indre København og skulle nu fragtes hjem til husene i forstadskvarterene.
Søde, almindelige, blonde, champagnefulde og venindefnisende på bagsædet.
”Nu er jeg jo ikke racist, men hvor er det dog dejligt med en dansk chauffør,” sagde den ene efter vi havde sat den anden af, og nu fortsatte mod sidste stop på ruten.
”Har du da haft dårlige oplevelser?” spurgte jeg.
”Nej, jeg har ikke, men min mor har,” lød svaret.
”Nå. Hvad er der sket for din mor?”
”Min mor er en gammel dame på 67, som har været alene i nogle år. Når det er mørkt eller dårligt vejr, så tager hun en taxa hjem, men hun kan ikke lide det mere. Hun har nemlig fået ret utilslørede tilbud fra flere etniske chauffører. En af dem er endda kørt hjem til hende med blomster, og det blev hun faktisk ret bange for,” kom beretningen med både omsorg og indignation i stemmen.
”Ja, okay. At dukke op hos en kunde igen efter turen, er i sig selv rimeligt grænseoverskridende, men at komme med blomster lyder nærmest en lille smule skræmmende,” måtte jeg jo give kvinden ret.
Alene det, at man genkender en kunde, og fortæller det til samme, kan være en ret heftig oplevelse for nogle.
Sådan er det i hvert fald i en stor by som København, hvor der er flere tusinde chauffører og hvor sandsynligheden for, at komme til at køre med samme chauffør to gange, derfor er relativt lille.
Der udover er der en naturlig forventning om anonymitet, medmindre kunden giver udtryk for noget andet.
Dén bold er helt klart på kundernes banehalvdel.

Tre piger i starten af tyverne klemte sig lørdag nat sammen på bagsædet.
Turen gik til Rødovre fra Københavns centrum.
”Hvorfor maser I jer sammen der omme? Der er jo plads på forsædet,” spurgte jeg.
”Fuck, hvor nice! En gammel dansk taxamand,” kom det overraskende svar fra en af bagsædepigerne.
”Hov, hov,” grinede jeg, og fortsatte:
”Dansk kan jeg være med på, men gammel er fandeme ikke i orden.”
”Namenprølioghørikk,” sagde en af de to andre piger:
”Etnoerne er bare så klamme. En af mine veninder er blevet voldtaget af en tyrkerchauffør, og de glor altid på en, på den der totalt klamme måde.”
Jeg holdt blikket rettet stift ud mod trafikken, og turde dårligt kaste et blik i bakspejlet.
Resten af turen havde de tre veninder sanseapparatet tunet skarpt ind på hinanden, og glemte alt om mig.

Og hvorfor de her tre historier?
Fordi jeg altid har lyst til spørge de kunder, som kommer med den slags historier, om de tror deres oplevelser bunder i chaufførens etnicitet eller i hans dannelse.
Selvfølgelig er der chauffører som missionerer.
Også nogle som missionerer for den rette tro.
Selv er jeg som nybagt far blevet belært om børneopdragelse af en taxachauffør.
Men langt den overvejende del af de dårlige historier som kunderne fortæller mig om andre chauffører, bunder jo ikke i chaufførens etnicitet, men i hans sociale kompetencer.
At der så er en stor, stor overvægt af chauffører med anden etnicitet end dansk, skyldes vel nogle socio-økonomiske mekanismer i samfundet.
På samme måde som det næppe er hverken religiøs overbevisning eller nogle særlige gener fra Mellemøsten som betyder, at der procentuelt er færre danske i fængslerne end mennesker med anden etnisk baggrund.
Lad os se om billedet forandrer sig over de næste par år, hvis krisen bider sig fast.
Så vil blege chauffører som mig, nemlig formentlig udkonkurrere ’etnoerne’ og overtage pladsen bag rattet i flere og flere taxaer.
For kunderne ER nemlig racister.
De foretrækker chauffører som de kan spejle sig i.
Og der er sgu langt fra den Anatolske højslette til Vestegnen.

3 kommentarer

  1. Kunne ikke være mere enig!

  2. Hold da op for et misbrug af ordet “racist” og hvorfor ikke skrive at etnisitet og kultur også hænger sammen, det må da i det mindste være et bevidst fravalg?

  3. Nu viser studier af babyer jo netop at fordomsfuldhed er medfødt, ligeledes grusomhed imod anderledes udseende som følge af behovet for at kunne spejle sig i “kendte ansigter”og føle sig tryg, og slet ikke tillært som man har troet siden Jung og hans kokain misbrugende lærer Freud.
    hvilket jo således vil vise os at “ondskab” som vi forstår den,fordomsfuld og grusom optræden over for fremmed udseende/agerende ER medfødt. Men ikke en undskyldning i voksen alderen hvor man må håbe at have fået tillært en anderledes moralsk og etisk anskuelse af verden end den en baby har fra fødslen pga dens nedarvede instinkter for overlevelse.

Skriv et svar

