Forgæves tur

Jeg tillader mig at bryde bloggens koncept på årets første dag, og skælde bare en lille smule ud.

Mureren tog en entreprise på at bygge et hus.
Han købte materialer, hyrede folk og stilladser.
Planlagde og gjorde ved.
Da dagen for byggeriets start oprandt, stod mureren klar med alt sit habengut.
Men byggesagen var i mellemtiden givet til en anden murer, og den første murer måtte gå sin vej og afskrive forberedelsestiden og materialeindkøbet som et tab.
Den anden murer var bare glad.
Han havde jo ingen skyld i miseren.

Præcis lige sådan er det at køre taxa, når man får ’forgæves tur’.
Billedet er sådan her:
Chaufføren, i dette tilfælde mig, bliver tilbudt en radiotur over anlægget i det distrikt jeg aktuelt befinder mig i.
Oftest accepterer jeg turen, jeg vil jo også gerne selv kunne bestille en taxa.
Så kører man mod den opgivne adresse.
Ofte er der mulighed for at få systemet til at sende en sms til kunden med angivelse af, hvor lang tid der går før vognen er fremme.
Når jeg har accepteret turen slukker fri-skiltet, og jeg hverken kan eller må samle andre kunder op.
Jeg er med andre ord hyret.
Hyrevogn.
Det ligger i ordet ikke?
Når jeg så er fremme ved adressen, sender jeg en ny besked om at nu, er jeg der.
Et minut efter tænder jeg taxametret.
Når det har tikket i 4-5 minutter, og der stadig ikke er dukket en kunde op, så trykker jeg på den knap der hedder ’Forgæves tur’ og kører videre og prøver at søge hyre.

Halvdelen af mine radioture nytårsnat var forgæves, og det er PISSEirriterende af flere grunde.
For det første er taxachauffører 100 procent provisionslønnede.
Uden kunder i bilen til at betale – ingen løn.
Der er ingen timeløn eller anden garantibetaling.
For det andet er der de mange potentielle passagerer som man afviser på vej til de forgæves ture.
De fryser, er fulde og vil gerne hjem.
Jeg må bare ikke samle dem op, da jeg jo allerede er hyret.
Så når man bestiller en taxa, så skal man være rigtig sød at vente på at den når frem.
Eller afbestille den.
Man skal ikke bestille den, og så tage en anden.
Det er noget skidt for chaufføren.
Det er noget skidt for de andre kunder.
Det er i sidste ende noget skidt for dig selv.
Næste gang er det jo dig selv, der prøver at hyre en tom taxa på gaden, men bliver afvist fordi chaufføren er på til en forgæves tur.
Han ved det bare ikke endnu.

Skriv et svar

