Diskretion – ikke anonymitet

Det var fredag nat, og det var rasende koldt.
De var tydeligvis ansat i restaurationsbranchen alle fire. Nogle med mange års erfaring. Nogle helt grønne.
Kvinden var meget talende og udadvendt. I starten af trediverne, rødhåret og efter klassiske begreber måske endda smuk.
Manden ved hendes ene side ganske ung, men allerede verdensmester:
”Prøv lige at høre. Jeg elsker virkelig dig og Erik og den måde i er på, og den måde I laver forretning på. Og jeg har altså allerede været multiimilliardær.”
Den unge mands fremtoning tydede dog på, at han havde sprunget både møderne i VL-gruppe 1 over, og sagt nej til hoffets invitationer.
På højre side var kvinden flankeret af en asiatisk udseende mand, som ikke sagde et ord hele vejen.
Ved siden af mig sad en nydelig mand med særdeles maskuline ansigtstræk, som han dog prøvede at skjule bag et veltrimmet fuldskæg.
Efter et ophold for at fouragere på en tankstation af den moderne slags, altså hvor de endda har ting til biler som fx olie og sprinklervæske, og ikke bare tilbud på baguette og energidrik, gik turen til Vestegnen.
Men det vidste jeg allerede da de satte sig ind i bilen.
De var nemlig gengangere.
Eller de fleste af dem var.
Jeg genkendte den asiatiske mand og kvinden, men gav mig ikke til kende.
Det er sket flere gange tidligere, at jeg har kørt kunder til destinationer, som jeg allerede kendte.
En af de første gange, jeg oplevede det, gjorde jeg opmærksom på det, og det gjorde tydeligvis kunden utilpas.
I en taxa har kunderne nemlig ret til diskretion, men ikke til anonymitet.
Hvis der skal gives udtryk for genkendelse mellem de to parter, så skal den komme fra kunden.

Som fx da to smukke, unge, blonde kvinder sprang ind i bilen, og startede med at beklage, at turen var kort, blot for sekundet efter i kor at råbe begejstret i munden på hinanden:
”Hej Peter! Aj, hvad er sandsynligheden lige, for at vi kommer til at køre med netop dig?”
Jeg morede mig også.
Sandsynligheden for, at man får kunder fra sin egen opgang, på en tilfældig holdeplads i København er minimal.
Men det, at vi gav udtryk for fælles genkendelse skete på pigernes foranledning, og sådan skal det være.
Nogle gange opdager kunderne ikke, at de er genkendt og at de ikke er anonyme.
Fx kvinden fra forhuset, som prajede mig lige ud for vores fælles hushjørne, men aldrig fandt ud, at vi deler cykelholdeplads, skraldespand og legeplads til vores børn.

En særlig gruppe kan ikke være anonyme.
De kendte.
Men de har samme krav som alle andre på diskretion.
Kendisserne fører man som taxachauffør ganske almindelige samtaler med, medmindre deres egoer står i vejen.
Det sker ofte blandt de yngre.
Kun to gange har jeg brudt den aftale om anonymitet, og har udnyttet chancen for at få et særligt udbytte af at have en kendt person i bilen.
Den ene gang var, da jeg havde en lang og dyb samtale om C V Jørgensens musik med hans mangeårige sidekick Gustaf Ljunggren.
Den anden gang var, da den tidligere leder for de konservative Bendt Bendtsen sad i bilen. Det blev til et interessant indblik i en EU-parlamentarikers hverdag.
Ingen af de to samtaler skal refereres yderligere.
Diskretion, men ikke anonymitet.
Og ja, jeg fører en hemmelig kendisliste.

En helt særlig gruppe er vennerne.
De ringer på privatnummeret, og hvis jeg på nogen som helst måde kan, så kører jeg med dem.
Har de krav på anonymitet eller diskretion?
Hvad nu hvis jeg kører en gift kammerat, til en anden adresse end hjemmeadressen, sammen med en affære? Eller måske på bordel?
Og bare lige for god ordens skyld, har jeg ikke kørt vennerne til hverken bordeller eller oplevet dem med affærer.
Endnu.
Nogle ting vil man bare ikke vide.

Skriv et svar

