Skiderikker?

Babygråden stilnede af og der faldt ro over bilen.
Ikke at babyen havde grædt meget, men småbørns gråd har bare en tendens til blokere for al rationel tænkning.
Så stilheden var rar.
Det var atmosfæren i bilen også.
Ud over det nu stille, sovende spædbarn bestod selskabet af barnets forældre og en ven af familien.
Barnefaderen og kammeraten var middelsvært berusede. Der var blevet holdt barnedåb, og nu skulle en ikke ubetydelig mængde gaver, mad og øl køres hjem til en adresse i et forstadskvarter.
”Har du nøglerne skat?” spurgte moren.
”Nej, du sagde, at du ville tage nøgler og telefon med, så det har jeg overladt trygt til dig,” var svaret fra faren.
”Men … jeg gav dig dem jo lige da vi kom til kirken, fordi jeg ikke har lommer i min kjole,” sagde den unge mor bekymret og med en begyndende irriteret tone i stemmen.
Faren var ikke helt med på at lede efter nøgler og telefon mens han sad i taxaen, og skiftede emne.
”Denne her dag har været næsten som jeg ønskede den. Jeg har været omgivet af folk jeg elsker og jeg har drukket mig fuld. What’s not to like?”
Moren mente tydeligvis ikke, at han skulle slippe så let, og bad ham ret insisterende om at finde de der nøgler.
Nu.
Jeg kan ikke afvise, at jeg i virkeligheden genkendte ret meget af mig selv i den unge mand.
Han var blevet upassende beruset til en familiefest, og hans kones bitcheri handlede i virkeligheden ikke et klap om at han skulle prøve at finde nogle nøgler, mens han sad i en taxa.
Det handlede lige præcis om at han var blevet fuld til familiefest, og det synes hun ikke, at han skulle være.
Jeg blandede mig ikke i deres mundhuggeri om nøgler, telefoner og selve arrangementets forløb, men gryntede og grinede på, hvad jeg håbede var passende tidspunkter. Min sympati lå helt klart hos faren, som havde drukket sig fuld til sin datters barnedåb.
Upassende?
Måske.
Men i morgen ville han være ædru.
Moren ville stadig være en bitch.
Og den unge mand må have hørt mit grynteri, for pludselig udbrød han:
”Du er fandeme en hyggelig taxachauffør. Ikke lige som ham vi kørte med sidst, kan du huske ham?” sagde faren henvendt til sin kammerat.
”Nåeh … ham der smed os ud fordi vi pruttede i bilen?” grinede vennen.
”Ja, for fanden. Han kørte os kun halvvejs hjem, så smed han os ud, men han fik sgu da heller ingen penge. Han stoppede bare lige pludselig, da jeg satte fødderne op i forruden og slog verdens største skid,” næsten brølede faren mens han lo så tårerne trillede.
Jeg var holdt op med at grynte og grine.
Pludselig forekom den unge kvinde mig langt mere sympatisk, mens de to unge mænd, som havde fremstået for mig som blot ungdommelige tåber, nu var forvandlet til fuldfede skvadderhoveder.
Sympatien var svinget 180 grader.
”Hold nu kæft, hvor er I to åndssvage,” sagde moren.
Heldigvis var vi fremme ved adressen inden de to mænd kunne spørge mig, om jeg også ville have smidt dem ud.
Det ville jeg.
Faren fandt nøglerne frem fra bukselommen, og jeg hjalp den lille familie ind med deres megen habengut.
Kammeraten kom ud og betalte, og mens jeg kørte ind mod et søndagssløvt centrum tænkte jeg en del på førstehåndsindtryk, hvorfor man fatter sympati for nogle og det modsatte for andre.
Og på hvor mange gange jeg selv har måttet revidere min holdning til andre mennesker.
Som regel til det bedre.

2 kommentarer

  1. Man opdager at hele verden og menneskers mest private “jeg” og personlighed kommer til syne i en taxa. Det er det der gør at dagene er så uforudsigelige og forskellige.

    Man føler sig pludseligt normal i dette nyancerede virvar af det som kaldes mennesker.

    Længe leve personligheden. Alt andet ville være kedeligt.

  2. Meget enig Morten!
    Mennesket folder sig ud på alle niveauer i en taxa 🙂

Skriv et svar

