Den der spar’ – har

Nogle aftener er der sindssygt meget pres på taxaerne.
Nytårsaften og de fleste fredage i december som de bedste eksempler.
Men nogle gange opstår der en slags myldretid på helt almindelige hverdage.
Til tider kan man forudsige det. Taxachauffører har selvfølgelig tjek på de store events, som koncerter og den slags, men fx når store firmaer holder udflugter for deres medarbejdere, så kan der opstå uforudsete lommer med mange ture. Typisk når festen slutter et eller andet sted i omegnen af København, og alle medarbejderne skal hjem.
Sådan en aften oplevede jeg i det sene efterår 2012.
En stor afdeling af en meget stor dansk virksomhed havde inviteret medarbejderne på Halvandet på Holmen i København.
Klokken var blevet mange og en lind strøm af bestillinger med ture fra Halvandet tikkede ind på anlægget.
Det er altid lidt med forbehold jeg kører efter den slags ture.
Ofte står der flere personer og bestiller hver deres taxa, men når der så er ventetid, går det op for dem, at de lige så godt kan følges ad og spare nogle penge.
Resultatet er ikke overraskende, at en del taxaer kører forgæves.
Nå, men i dette tilfælde ikke jeg.
Fremme ved startadressen kravlede en ung pige, to unge mænd og en lidt ældre mand ind i bilen.
Den unge dame skulle af først, så meget kunne jeg da forstå af de unges højrøstede samtale, og vi satte kursen mod Vesterbro.
Ud med den unge pige, som efter lidt palaver med de tilbageværende passagerer afleverede et par pengesedler til den ældre kollega.
Ingen af mændene fra bagsædet indtog det ledige passagersæde foran, da den unge pige forlod det.
Måske de ligefrem nød hinandens selskab?
Næste stop var en af de unge mænd som var mere end almindeligt beruset.
Han havde svært ved at sige sin adresse, men med hjælp fra hans to kolleger fandt vi frem til en vej på Frederiksberg.
Da den ældre kollega havde afkrævet ham et beløb til den fælles betaling, og da jeg havde sikret mig, at de nøgler, som han stod og famlede med rent faktisk passede til gadedøren, satte jeg mig ind i bilen igen.
”Two down – Two to go” – kunne man være fristet til at sige nu,” sagde jeg.
Det var tydeligvis ikke sjovt.
Nå, men taxametret tikkede lystigt af sted, og det viste sig, at de to sidste kunder skulle til henholdsvis Nørrebro og et godt stykke op i Nordsjælland.
Fremme ved den yngste af de to tilbageværende kunders adresse afleverede også han kontanter til den ældre kollega.
Han havde altså nu modtaget kontant afregning fra alle de øvrige passagerer, og vi begav os nordpå.
Normalt taler jeg med mine kunder, men den sidste tilbageværende passager havde næsten ikke talt med sine kolleger, og han inviterede heller ikke til samtale med mig.
Jeg gjorde heller ingen indsats for at konversere.
I stedet nød jeg turen.
Det var en af de gange hvor bilen bare spinder og den gamle frase om, at ’maskine og mand er ét’ føles helt rigtig.
Da vi nåede frem stod taxametret på lige omkring 800 kroner.
Til min overraskelse trak min kunde en taxabon op af lommen.
Havde han ikke lige fået kontanter af sine kolleger, og nu skulle firmaet alligevel betale?
Jeg kørte bonnen gennem maskinen, og nu var det kundens tur til at blive overrasket.
Eller måske ikke?
Bonnen blev nemlig afvist med besked om, at den allerede var brugt.
En ny bon blev langet over.
Samme resultat.
Kunden havde altså lige prøvet at betale med to allerede brugte taxabonner fra firmaet.
Et dybt suk, og et lige så dybt dyk i den private tegnedreng, og frem med det private dankort.
Transaktionen gennemført.

Grådighed er ensfarvet.
Farven ligger i ordet.
At være sparsommelig, påholdende eller nærig er vel bare nuancer af de samme grå farvetoner.

2 kommentarer

  1. Kan rigtig godt li dine fortællinger. Minder mig om Waiter Rant som også fangede menneskers for- og bagsider.

    1. Tak!
      Også for sammenligningen med WR – nøj, hvor er det velskrevet og energifyldt 🙂

Skriv et svar

