Gamle bøsse

Dødssyg torsdag aften.
På vej til det mine kolleger refererer til som ’Smørhullet’ – bedre kendt som Rådhuspladsen i København.
Cruisende stillende og roligt gennem de små gader med snøren ude. Måske man kan være heldig at få bid på vejen. Der er dog blevet lidt længere mellem gadeturene, efter jeg er begyndt at køre storvogn med plads til otte passagerer. Kunderne tror at det er dyrere, men taksten er den samme, indtil antallet af passagerer overstiger fire.
En ældre mand, formentlig i starten af halvfjerdserne prajer mig.
Modsat hvad jeg plejer at gøre, ruller jeg vinduet i passagersiden ned. Jeg tror bare, at han vil spørge mig om noget.
Det vil han sådan set også.
”Vil du køre med mig, selv om jeg er ski’efuld?” spørger han let snøvlende.
”Naturligvis,” svarer jeg, sætter automatgearet i ’P’ og springer ud for at åbne døren og assistere min kunde.
Han vil gerne ind på forsædet.
De fleste vælger bagsædet.
Min kunde er ikke voldsomt godt klædt, men måske en anelse mere ungdommeligt end en gennemsnitsmand i starten af halvfjerdserne.
Lidt under middelhøjde og lidt tynd i den grå top.
Den ældre mand opgiver en adresse og siger endnu en gang at han er skidefuld, og spørger mig om det gør noget.
”Hvis man ikke kan lide fulde mennesker, så skal man nok ikke vælge at køre taxa om natten i København,” svarer jeg, og spørger om han har haft en god aften.
Det har han. Han er gammel tjener og har efter eget udsagn været på druk.
”Og man skal jo passe på sig selv, når man er en gammel svans, men jeg har lært at se på folk, også selv om jeg er ved at blive blind” siger min kunde, mens hans venstre hånd er dybt begravet i bukselommen.
”Når den klør, så klør den,” lyder det let snøvlende fra højre side som optakt til lidt mumlen om de seksuelle tilbud man får som tjener.
”Men det kender du jo også alt til som chauffør,” siger Herr Schwan og jeg begynder at ane hvor det bærer hen, da han fortsætter:
”Er du li’erlig?”
Jeg svarer afkræftende, at jeg får det jeg skal bruge og kan magte hjemme hos min kone.
Mens kunden snakker lidt med sig selv om blowjobs som betaling for diverse, sidder jeg og kæmper lidt med mine egne følelser.
Min første reaktion er nemlig en blanding af vrede og afsky.
Tror han, at jeg er bøsse?
Ligner jeg ’sådan en’?
Og regner han virkelig selv med at have noget at handle med – noget jeg vil have?
Hurtigt fortrænges de følelser, som formentlig har deres rødder i en klassisk arbejderklasseopdragelse med fodbold, socialdemokrati, boksning og bajere, dog af noget andet.
Pludselig går det nemlig op for mig, at havde det været en 70-årig kvinde, som havde lagt an på mig, så havde jeg jo bare syntes, at det var charmerende at der var både liv og initiativ i sådan en gammel hejre.
Mens jeg sidder og reflekterer i mit stille sind, spørger den gamle mand pludselig hvor vi er, og hvor vi er på vej hen.
Jeg svarer på begge dele, hvorefter han højlydt ærgrer sig.
”Nå, jeg troede du var ved at køre mig skoven, det kunne være så hyggeligt.”
Han giver åbenbart ikke så let op.
”Njah,” svarer jeg, ”vi skal ikke i skoven. Du skal bare hjem.”
Da vi når frem fumler min sidemand lidt med pengene, men får da fundet det nødvendige beløb frem.
”Du behøver ikke springe ud,” siger han.
”Nej, men det gør jeg nu alligevel. Du er jo ski’efuld, og jeg vil gerne sikre mig at du kommer ordentlig over cykelstien hen til din opgang,” griner jeg, og åbner døren i min side for at komme om til passagersiden.
Da jeg har hjulpet den gamle svans hen til opgangen, gør han klar til et farvelkram.
Jeg er lige ved at trække mig, men tænker så, at der jo ikke går noget af mig ved at vise lidt venlighed.
Så vi krammer pænt farvel.
Han holder fast lidt for længe.

2 kommentarer

  1. Jesper Lindebjerg · · Svar

    Godt skrevet 🙂

Skriv et svar

